Vážené čtenářky, vážení čtenáři,
4. číslo časopisu, tradičně zaměřené na mosty a dopravní stavby, je letos, i přes nepřízeň finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury, a tím i nových mostů, poněkud silnější. Právě to výrazné omezení výstavby mostů mne přimělo připravovat číslo dříve než obvykle. Když projekční a dodavatelské společnosti stavící dříve velké mosty naříkaly, že nemají co nabídnout, obrátila jsem svou pozornost na mosty malé – lávky pro pěší a cyklisty, které, stejně jako mosty velké, spojují dvě části sídla nebo krajiny přes jinak těžko překonatelnou překážku a mají tedy svůj význam, byť obvykle lokálního charakteru.
Články o různých typech lávek z hlediska použitého materiálu (samozřejmě betonu), konstrukčního návrhu či doby a místa výstavby, zařazené v odpovídajících rubrikách časopisu, měly vytvořit jádro čísla.
V průběhu přípravy jsem byla upozorněna na výročí jedné významné betonové mostní stavby. Dostala jsem nabídku článku o projektu a realizaci i v evropském měřítku unikátní konstrukce předpjatého, letmo betonovaného Nuselského mostu z přelomu 60. a 70. let 20. století. Slovní popis a grafické informace o všem, co výstavbě předcházelo, opakované soutěže, rozhodování, projekt vybraného návrhu, jeho úpravy pro využití spodní úrovně MHD a vlastní výstavba, se nedaly stěsnat na pět ani deset stránek. Aby takový článek měl smysl, potřeboval prostor. Veřejnost, ani ta odborná, těžko všechny ty údaje a informace z různých zdrojů shromáždí a porovná.
Současně zde byl příslib článků o výstavbě nového mostu přes Vltavu v pražské Tróji. Vzhledem k informacím, které se během léta objevovaly oficiálními i neoficiálními cestami (spory dodavatele s investorem a s tím spojovaný šum o informačním embargu), jsem však s možností, že to pro nás vyjde, moc nepočítala. Když články konečně do redakce dorazily, mělo už číslo pár stránek navíc. Stálo však za to je zařadit. Chtěla jsem využít této ojedinělé možnosti, tj. představit dvě na svou dobu špičkové mostní konstrukce v jednom čísle současně a dát tak čtenářům možnost posoudit, kam tento obor betonového stavebnictví za čtyřicet let pokročil.
K velkým i menším mostním stavbám patří technologie předpínání. Výsledky výzkumu, který v této oblasti probíhá, jsou představeny v několika dalších článcích. Jedná se o jiné postupy, než se užívají v pozemních stavbách, proto je nelze ponechat pro další čísla časopisu. Tam by je čtenáři-mostaři asi nehledali.
Tak to je vysvětlení tloušťky „mostařského“ čísla časopisu. Doufám, že v něm najdete zajímavé čtení.